پر کردن دندان چیست و چگونه انجام می شود؟

پر کردن دندان چیست و چگونه انجام می شود؟
  • ۲۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳
  • admin
  • دیدگاه: 0

پر کردن دندان چیست و چگونه انجام می شود؟ را در این مقاله بررسی می کنیم.

پر کردن دندان چیست و چگونه انجام می شود؟

 

پر کردن دندان چیست و چگونه انجام می شود؟

شاید تا به حال دیده باشید که درد زیادی در دندان شما رخ دهد و این درد باعث شود شما از روزمره خود عقب بمانید.

در واقع عمل پر کردن دندان از جمله اصلی ترین عمل ها دندان است که افراد می توانند با استفاده از آن از دندان خود استفاده های روزمره خود را انجام دهند.

بسیاری بر این باورند که اگر دندانی خراب بشود و آسیبی به آن برسد می بایست آن دندان از دهان خارج بشود اما با وجود این عمل می توان دندان خراب به خوبی کار بکند و به با بهره وری بالایی برای فرد اثر گذار باشد.

اگر شما نیز در مورد این عمل سوالاتی دارید می توانید تا آخر این مقاله همراه ما باشید و اطلاعات خوبی را در این مورد کسب کنید.

پر کردن دندان چیست و چگونه انجام می شود؟

پر کردن دندان یک روش دندانپزشکی است که برای جلوگیری از ورود باکتری‌ها به داخل دندان و حفظ سلامت دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

در این عمل ، پس از تخلیه و شکل‌دهی ریشه دندان، یک ماده پر کننده (با ترکیبات خاص) به داخل ریشه دندان پر می‌شود تا جای خالی ایجاد شده توسط تخلیه ریشه پر شود و از ورود باکتری‌ها به داخل دندان به طور کامل جلوگیری شود.

ماده پر کننده معمولاً از موادی مانند گوتاپرچا (Gutta-percha) تشکیل شده است که  یک ماده شیمیایی از جنس لاستیک است و خاصیت های خوبی برای پر کردن ریشه دندان دارد.

این مواد به صورت نرم و قابل فشرده شدن است و پس از وارد شدن به داخل ریشه، با استفاده از گرما یا فشار، به شکل دقیق و صحیح در ریشه قرار می‌گیرد و می تواند مثل روز اول برای فرد تاثیر مستقیم قرار دهد.

پر کردن دندان بعد از تخلیه ریشه و شکل‌دهی آن صورت می گیرد  تا دندان بازسازی شده و از عفونت و تخریب بیشتر کاملا جلوگیری شود.

این فرایند مرحله بسیار مهمی است و به طور معمول پس از آن نوار آستین به دور دندان قرار داده می‌شود تا حفاظت بیشتری برای ریشه دندان ایجاد کند .

 

دلایل اصلی پر کندن دندان

حال که به طور موضوعی با پر کردن دندان آشنا شدیم باید به سراغ دلایل اصلی انجام این عمل برویم و ببینیم که در چه صورتی ما نیاز داریم که برای دندان های خود به پزشک مراجعه کنیم.

در اینجا چهار دلیل اصلی پر کردن دندان را برای شما توضیح داده ایم.

1-  تخریب دندان ها :

اگر دندان شما دچار تخریب شده یا شکستگی شده است، پر کردن دندان برای بازسازی و تقویت  بهتر دندان  کاملا ضروری است

2-  عفونت ریشه:

اگر دندان شما دچار عفونت و یا آسیب ریشه یا التهاب پایه‌ای شده است، پر کردن دندان بعد از تخلیه ریشه و درمان عفونت آن کاملا ضروری است.

3- درمان کانال ریشه دندان :

 

پس از تخلیه و شکل‌دهی ریشه، پر کردن دندان برای جلوگیری از بازسازی و عفونت دوباره آن بسیار لازم است.

4-  حفظ سلامت دندان:

 

برخی از پزشکان پس از انجام عمل های دندان، پر کردن دندان را به عنوان یک مرحله حفظ سلامت دندان بسیار توصیه می‌کنند.

چرا که این کار دندان خراب را به دندان کامل و قابل استفاده تبدیل می کند.

اگر دارای هر یک از موارد بالا هستید حتما برای درمان خود با این روش با پزشک معالج خود مشورت کنید و برای درمان آن برنامه ریزی کنید.

 

مراحل انجام پر کردن دندان

 

تا به اینجای کار به طور کامل با تعریف پر کردن دندان و همینطور دلایل انجام این کار آشنا شده ایم و حال برای بالا بردن آگاهی خود نسبت به این عمل باید به سراغ مراحل انجام آن برویم.

در اینجا چهار مرحله اصلی انجام این عمل را برای شما بازگو کرده ایم.

1- تخمین و تشخیص:

در ابتدا، دندانپزشک شما معاینه می‌کند که آیا پر کردن دندان لازم است یا خیر.

اگر نیاز به پر کردن دندان وجود داشته باشد، دندانپزشک شما به شما توضیح می‌دهد که چگونه این عمل انجام خواهد شد.

2- ایجاد تخلیه:

 

ابتدا، دندانپزشک شما با استفاده از بور یا ابزارهای دیگر، قسمت تخریب یافته و آسیب دیده یا متضرر دندان را پاک و تخلیه می‌کند.

این مراحل به منظور حذف بافت دندان آسیب دیده و آماده‌سازی آن برای پر کردن دندان ها استفاده می شود.

3-  پر کردن دندان:

 

پس از تخلیه دندان ، پزشک مواد پر کننده را در دندان قرار می‌دهد و این مرحله که اصلی ترین مرحله است را به انجام می دهد.

این مواد بیشترشامل رزین‌های کامپوزیت یا آمالگام می‌باشند که به صورت لایه‌لایه در دندان جای می‌گیرند و سپس با استفاده از نور UV یا لیزر محکم شده و به شکل کاملا درست تراکم پیدا می کند.

4-  تشکیل و شکل دهی:

 

پس از پر کردن دندان، دندانپزشک شما شکل مطلوب را در دندان ایجاد می‌کند و سپس سطح آن را به شکل دندان تغییر می دهد.

این یعنی دندان های شما با وجود اینکه ماده ای در آن جای میگیرد باز هم به شکل دندان های طبیعی دیگر نشان داده می شود.
این مراحل کلی پر کردن دندان است اما امکان دارد که ایم مراحل برای همه جواب ندهد و برای افراد مختلف روش های متفاوتی صورت بگیرد.

پر کردن دندان چیست و چگونه انجام می شود؟

پر کردن دندان(دکتر حسین تقوی)

ما در کلینیک تخصصی دکتر حسین تقوی به همراه تیم متخصصی که ایجاد شده تلاش می کنیم تمامی عمل های مختلف دندانپزشکی را به طور کامل انجام می دهیم.

شما می توانید با خیال راحت تمامی این عمل ها ی مختلف دندان را به تیم متخصص دکتر تقوی بسپارید و از بابت حسن انجام کار و کیفیت کار اطمینان داشته باشید.

ما همچنین با استفاده از مهارت های تخصصی افراد مجموعه می توانیم تضمین دهیم که عمل پر کردن دندان را به طور کامل و با تمامی مراحل برای بیمار انجام خواهیم داد و تضمین می کنیم که بیمار به طور کامل سلامتی دندان های خود را بازگرداند.

پس با خیال راحت برای می توانید با ما سلامتی را به دندان های خود بازگردانید.

سخن آخر

به جرعت می توانیم بگوییم از اصلی ترین روش های درمان درد دندان پر کردن دندان است که می توانیم بگوییم این نوع درد تا به حال برای بسیاری از افراد پیش آمده.

اما روش درمان این نوع درد ها با استفاده از پر کردن دندان بسیار آسوده است و شما می توانید با استفاده از این روش به راحتی سلامت دندان های خود را به دست بیاورید.

ما نیز با توجه به مهم بودن این مبحث در این مقاله به طور کامل در مورد آن صحبت کردیم و تمامی نکات آن را یک به یک توضیح دادیم.

همچنین شما می توانید مقالات عصب کشی دندان چگونه انجام می شود؟ و همینطور بهترین روش های مراقبت از دندان را نیز بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *